«'Απαιδευσία».
«'Απαιδευσία».
Εἰς τὸν ἐκ τῶν ἑπτὰ σοφῶν τῆς ἀρχαίας
Ελλάδος Πιττακὸν ἀποδίδεται τὰ πολυθρύλητον ἀπόφθεγμα: «βαρύ ἀπαιδευσία».
(Συλλ. Δημ. Φαληρ. παρὰ Στοβ. Τόμ. Α΄ σελ. 109 § 79 d Th. Gaisford. "Ex8.
Oxonii 1863. E.A.E.E. σελ. 218). Είναι βαρύ πρᾶγμα ή αμορφωσιά. (Εν Fragm.
Vorsokr. Diels - Kranz, I 64, 8 εὑρίσκομεν ὅτι τὸ «βαρὺ ἀπαιδευσία» ἀποδίδεται
εἰς τὸν Θαλῆν). Λαϊκὸν λόγιον: «ἄνθρωπος ἀγράμματος ξύλο ἀπελέκητο». Η λέξις
«ἀπαιδευσία» ἐχρησιμοποιεῖτο ὑπὸ τῶν ἀρχαίων μὲ τὴν σημασίαν τῆς ἐλλείψεως απαιδεύσεως»,
δηλ. μορφώσεως, καλλιεργείας πνευματικῆς καὶ ψυχικῆς, πρὸς δὲ καὶ ἀμαθείας,
ἀγνοίας, ἀβελτερίας (ἀβελτηρίας), ἀγροικίας, σκαιότητος, ὡς εἰς τὸν Πλάτωνα
(Πολιτ. 514 Α) «περὶ παιδείας καὶ ἀπαιδευσίας..», εἰς τὸν αὐτὸν («Γοργίας» 527
Ε) «εἰς τοσοῦτον ἥκομεν ἀπαιδευσίας» (εἰς τόσον ὑψηλὸν βαθμὸν ἀμαθείας
ἐφθάσαμεν), εἰς τὸν Θουκυδίδην (Γ' 42) «μετὰ ἀπαι δευσίας καὶ βραχύτητος
γνώμης» (μετὰ ἀγροικίας καὶ στενότητος σκέψεως-ἀντιλήψεως), (Γ' 84) «ἀπαιδευσία
ὀργῆς» (ἀπὸ ἔλλειψιν παιδεύσεως ικανότητος νὰ συγκρατῇ κανεὶς τὴν ὀργήν του),
εἰς τὸν Αριστοτέλη (Ρητορ.
Γενικώτερον ἡ «ἀπαιδευσία» ἐθεωρεῖτο
μέγιστον μειονέκτημα, συντελοῦν εἰς τὸ νὰ στερῆται ὁ ἄνθρωπος ὑψηλῶν
πνευματικῶν ἀπολαύσεων.
Χαρακτηριστικὸν εἶναι τὸ τοῦ Αἰλιανοῦ
(ἀπὸ τὴν Ποικίλην Ιστορίαν του), ὁ ὁποῖος ἀφηγεῖται ὅτι, ὅταν οἱ Μυτιληναῖοι
ἔγιναν θαλασσοκράτορες, εἰς τοὺς ἀποστάτας ἐκ τῶν συμμάχων ἐπέβαλον ὡς ατιμωρίαν»
νὰ μένουν τὰ τέκνα των ἀγράμματα καὶ νὰ μὴ διδάσκωνται μουσικήν, διότι ἐφρόνουν
ὅτι «πασῶν ζημιῶν βαρυτάτην εἶναι ταύτην, ἐν ἀμουσίᾳ καὶ ἀμαθία ζήν».
Comments
Post a Comment